En reflektion från en tvlös julfirare…

Det var någon väldigt intressant som uppdagades under jul och nyår 2015/2016. Något som jag inte har sett på flera år och som chockade mig.

kalle-anka-pa-julaftonDet var under julen som jag var och besökte mina föräldrar som bor ca: 30 mil ifrån mig och som också har krav någonting som många unga saknar i hemmet, nämligen en tv-apparat. Många i min umgängeskrets äger inte någon tv-apparat och har inte gjort det på flera år. Denna utveckling har skett successivt och nu när snabbade internet och streamingtjänster, Play-kanaler mm är så pass bra behöver man inte längre äga en tv med abonnemang. Först finns SVT1, SVT2 och de andra statliga kanalerna ute på nätet och filmer, serier osv går att ladda ner eller streama. Beteendet har förändrats, vi ser inte på tv som förut. Idag vill vi själv bestämma när vi vill titta på en film eller vår favoritserie. Det har gått från inspelningsbar VHS, DVD och sist digitalt där en tv-mottagare spelade in på en hårddisk.

Det jag vill komma fram till är att jag och många andra inte äger en tv-apparat men det gör mina föräldrar och det som slog mig var reklamen under jul/nyår. Nu vet jag inte om det var speciellt för att det var en tid på året där många längtar efter mer pengar eller inte, så kan det mycket väl vara men alla avbrott fylldes med casinoreklam. Nätcasinon är en fluga just nu, det kunde jag se på den reklam som skickades ut mellan julfilmerna som gick på tv:n hemma hos mina föräldrar . Kalle Anka var som tur var förskonad från denna reklamfrenzy men man kunde känna sig påverkad när man kikade in på andra kanaler. En av de reklamklipp som rullade flest antal gånger var från Vinnarum, ett känt varumärke för de flesta. Samma reklamfilm snurrade minst 2-3 gånger och efter slutet av en film kunde man alla reklamdängor utantill, för det är tydligen populärt att skapa en jingel med text som är tvivelaktig med dåliga rim samt en musik som sätter sig fast i minnet i minst 10 år.

Vi i Sverige har lagar som reglerar reklam vilket man kan läsa här på Konsumentverkets webbplats men eftersom tv-reklamen spelas upp på kanaler som sänder från utlandet så blir lagen tandlös oavsett om det gäller reklam om spel, tobak eller om det är speciellt riktat till barn. Tyvärr ser verkligheten ut så. Vi som inte äger någon tv tar inte in samma mängd tv-reklam på samma sätt, men ja vi blir i stället bombarderade med popup-fönster och reklambanners som blinkar på skärmen. Här kan vi dock påverka vad som ska synas, vi kan blockera all reklam som inte är inbäddat i ett videoklipp.

Reklamen på tv är inte saknad och idag är jag glad att jag sitter här med min dator, jag kan se allt jag vill. Lite orolig blev jag när Radiotjänst införde tv-avgift för alla som ägde en dator, det inkluderade alla privatpersoner och företag som hade en dator i sina lokaler fast den inte användes till tv-tittande. En person som ansåg att det var fel av Radiotjänst att kräva alla datoranvändare gick till domstol, det var en vanlig privatperson som inte ville ge sig i frågan. Under sommaren 2014 kom domen från förvaltningsdomstolen där man kom fram till att datorägare inte ska betala tv-avgift.

En reflektion från en tvlös julfirare…